Zo, he he het is nu echt tijd om te gaan opruimen!!’ ik hoor het je zeggen, maar wat je waarschijnlijk bedoelt is ordenen. Weet jij het verschil tussen opruimen en ordenen? Zodra je het verschil weet kun je beginnen met ontspullen, wat het ordenen is van je spullen.

 

KEEP IT SIMPLE – Maak het jezelf niet onnodig ingewikkeld.

 Er zijn allerlei technieken en methoden om door je huis te gaan en die weet ik allemaal, maar aan die info hebben jullie nu niets. Dus gaan we gewoon beginnen.

 

Pak een wasmand (of 6 of 10 ;)) en loop hiermee alle ruimtes door.

 Pak eerst alleen de dingen waarvan je direct zeker weet wat weg kan. Denk aan; folders, magazines, kapot speelgoed, een dood plantje, verpakkingen, maar echt alleen spullen die door niemand meer gebruikt kunnen worden. –> Afval dus! Het kan zijn dat jij helemaal niet zoveel hebt of juist wel. Er is geen goed of fout. Kijk naar wat jij weg wilt doen.

Ga door alle ruimtes heen!

Ga daarna kritisch door alle ruimtes heen. Nee dat hoeft niet allemaal op 1 dag te gebeuren. Neem de tijd hiervoor, of nog beter maak hier een planning voor voor jezelf. Spreek met jezelf af hoe vaak en hoe lang je hier mee aan de slag gaat. Zet het in je agenda, blok die tijd.

Pak vier dozen

 Ter voorbereiding pak je nu 4 dozen en label ze als volgt:

  1. Opruimen op andere plek
  2. Iets mee doen
  3. Weggeven / Kringloop / verkopen
  4. Afval

Waarom deze 4 dozen?

 Dit zorgt er voor dat jij ook daadwerkelijk in die ruimte blijft. Want stel dat jij iets in je handen krijgt en denkt ‘oh dit moet naar de slaapkamer’ en je gaat naar de slaapkamer en komt daar weer iets anders tegen wat je gaat doen. Zo blijf je heen en weer lopen zonder echt vooruitgang te maken. Ook de dingen waar je iets mee moet doen, zoals bijvoorbeeld repareren, rekening betalen etc. leiden alleen maar af van je hoofdzakelijke doel. Door alles te sorteren op de plek waar jij je nu begeeft zul je echt meters gaan maken.

 

Stel je zelf de volgende vragen

 Dan ga je nu door de gekozen ruimte heen en ga langs álle spullen. Pak het vast en stel jezelf de volgende vragen bij alle items:

1. Is dit iets wat ik echt gebruik? Gebruik je het veel dan is het zeker verstandig om het te houden. Maar bij spullen waar je twijfelt is het aan te raden om goed te bedenken hoe vaak je het gebruikt en of je ook zonder kunt. Zie ook punt 3.

2. Hoort het hier? Lijkt me duidelijk dat je geen spullen op plekken gaat bewaren waar het niet hoort. Moet het naar een andere ruimte, leg het dan in de doos ‘opruimen op andere plek’

3. Heb ik het onlangs nog gebruikt? Wellicht gebruik je het 1x per 5 jaar. of 1x per 6 maanden. In het eerste geval, vraag je zelf af of je écht niet zonder kunt.

4. Is dit een – als dan – of – wat als – ? Je weet wel, wat als ik 10 kilo afval en deze broek weer pas? Of wat als ik ineens weer toch wil gaan schilderen dan heb ik deze verf nodig. Of als ik meer tijd heb ga ik deze boeken écht lezen. Who are you kidding?

5. Bewaar ik dit vanuit schuld? Iets gekregen van iemand en durf je het niet weg te doen? Ookal vindt je het niet leuk of mooi? Wees niet een verzamelaar van dingen die je niet mooi of leuk vindt! Bedank de persoon van wie je het gekregen hebt, diegene gaf je dit uit liefde én dat is het cadeau. Maar dat wil niet zeggen dat jij het ook voor je leven moet houden.

6. Is het kapot? Kun je het nog maken? Gá je het nog maken? Vooral die laatste vraag is van belang. Want je kunt het nog zo graag willen, maar doe je het ook echt

7. Word ik hier blij van? In alle gevallen, wordt jij blij van wat je in handen hebt, geef het een mooie plek in jou huis!

 

Werk per categorie of per ruimte. Opruimguru Marie Kondo adviseert opruimen per categorie en dat heeft zeker voordelen. Maar per ruimte kan ook. Maar zorg er dan ook echt voor dat je in die ruimte blijft! (doos 1!)

Voorbeelden van dingen die je kunt ordenen (of zo mooi in het engels: Declutter) per categorie:

 

Kleding
Boeken

Administratie

Speelgoed
Pennen
Knutselspullen
Decoratie

 

Voorbeelden per ruimte:

 

Keuken;

  • Plastic bakjes / keukengerei die je dubbel hebt of nooit gebruikt
  • Borden, bekers, bestek etc.
  • Rommella
  • Eten wat over de datum is
  • voorraadkast
  • Koelkast

Kantoor:

  • Oude opladers en snoeren uit 2001 (want zeg nou zelf, die heb je nu echt niet meer nodig nu bijna alles draadloos werkt)
  • Kantoorartikelen (nietjes, paperclips, enveloppen, mappen, opbergers etc)
  • al het andere wat je daar verzamelt wat er niet hoort.

Badkamer:

  • shampoo’s / douchegels die je niet meer gebruikt
  • handdoeken
  • badspeeltjes
  • Make- up wat over de datum is
  • Medicijnen

 

Wil jij dit ook zo graag maar kom je er zelf niet uit? Heb je meer begeleiding nodig? Neem dan, vrijblijvend, contact met me op om te kijken hoe ik jou hierbij kan helpen.  

Wil je altijd als eerste op de hoogte zijn van een nieuwe tip? Volg me dan op Instagram.